Open brief - Covid 19

Beste journalisten

Beste Heer Van Ranst,

 

Laat mij me even kort schetsen:

Mijn naam is Christel Somers, ik ben zaakvoerder van Touroperator Montana die al meer dan 25 jaar op maat gemaakte reizen aanbiedt op Latijns Amerika, Amerika en Canada.  Mensen die me kennen, weten dat ik met hart en ziel werk. 

Ik wil in eerste instantie al de hulpverleners, zorgverleners, de openbare diensten die blijven functioneren bedanken. Er zijn zoveel mensen die een pluim verdienen en die waarschijnlijk nooit vernoemd zullen worden.

Niet iedereen in mijn naaste omgeving vindt deze brief een goed idee.  Ik zal zeker negatieve reacties krijgen maar ik doe dit niet enkel voor Montana maar voor al mijn collega touroperators en voor alle reiskantoren waar de samenhorigheid zeer groot is.

Dit is voor iedereen een ongeziene situatie en de firma’s moeten nu samen naar oplossingen zoeken en hier het hoofd aan bieden.

Wat me deze ochtend echt geraakt heeft is het statement van de heer Van Ranst waarin hij oproept om deze zomer niet op reis te gaan naar het buitenland.

Ik vraag mij af of hij beseft wat voor impact dit heeft.

Ik, en heel de reiswereld, werken momenteel DAG EN NACHT om mensen die in het buitenland zitten terug veilig in België te krijgen.

We trachten nu ook al de boekingen die gebeurd zijn voor afreizen in maart en april om te boeken. Ik denk dat iedereen, ook de heer Van Ranst, niet beseft  hoeveel werk dit vraagt. 

Er zijn geen precedenten. Wij willen al onze klanten helpen, maar geen enkele verzekering dekt dit. Toch gaan we onderhandelen met onze agenten ter plaatse om oplossingen te zoeken, omboekingen te realiseren en open vouchers te kunnen aanbieden die een jaar geldig zijn.  

Dit vraagt momenteel al onze energie.  Ikzelf werk veel met Cuba, een land dat tot nu toe gelukkig nog geen Corona uitbraak kent.  Hierdoor hebben zij hun grenzen nog steeds open voor uitgaand en inkomend toerisme.  Hierdoor vallen de uitzonderlijke annulatiemaatregelen bij sommige van de agenten weg.

Ik blijf maar onderhandelen om toch het beste te realiseren en dan gaat meneer Van Ranst veel verder kijken in de toekomst.

Laat ons aub. maand per maand bekijken, zo kunnen wij ook volgen en elk dossier met evenveel aandacht behandelen.  We beseffen dat de heropstart zeer moeilijk is, maar net daarom is het zo cruciaal om dit maand per maand te bekijken.

Ik hoor van collega’s dat ook bij hen sinds de uitspraak van meneer Van Ranst en de vele HLN oneliners de telefoon roodgloeiend staat om ook die vakanties NU al te annuleren.  

Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit enkel kan met de gewone annulatiekosten, gedragen door de klanten. Geen enkele agent ter plaatse gaat nu al volledig gratis omboeking voorzien. Het is voor ons nu al pompen of verzuipen en dan mogen de vele klanten die via reiskantoren boekten hun “handjes kussen” dat er onafgelaten wordt gewerkt met de nodige expertise en knowhow en een immense drive.  Voor de mensen die online boekten, zal het nog veel moeilijker worden. Zij hebben immers geen reisagent om hen te helpen.

Meneer Van Ranst, u hebt mijn respect voor wat betreft preventie en behandeling van dit verschrikkelijke virus, maar laat economische maatregelen misschien aan de experten.  De oneliners die nu elk uur de social media beheersen maken het werken zoveel moeilijker en bijna ondraaglijk.

Ik wil positief eindigen:

Montana lanceert nu een actie…post uw mooiste vakantiefoto van 2019 op onze facebookpagina en schrijf er bij waarom dit zo speciaal was.

we starten de actie op 21.03 – het begin van de lente en we sluiten het af op 21.04. 

Al deze mooie foto’s worden in een virtuele koffer gestoken en geloot. De winnaar krijgt van Montana een weekverblijf in Cuba